Thursday 2 October 2014

PAK BELANG..MEOW2

Related image



  Assalamualaikum! Long time no see..hehe. Alright, today jom kita explore tentang Harimau Malaya a.k.a. Pak Belang..Surely semua orang tahu skuad bola sepak negara-Harimau Malaya..kan??

  Nama saintifik harimau Malaya ialah Panthera tigris malayensis atau Panthera tigris jacksoni. Malangnya nama harimau Malaya tak sehebat namanya disebabkan spesies di Semenanjung Malaysia yang hampir pupus. Harimau ni diburu untuk dagingnya yang dikatakan 'istimewa'. Dianggarkan hanya 490 hingga 510 ekor harimau spesies ini. Kira-kira 3,000 ekor je yang tinggal di dunia.



Related image
HIGH 5!!


 3 subspesies harimau iaitu Bali, Jawa dan Caspian sudah pun pupus 70 tahun yang lalu. Harimau Malaya adalah antara 6 subspesies yang masih kekal iaitu Amur, Benggala, Indochina, China Selatan dan Sumatra. Punca kepupusan harimau menjadi kebimbangan jika tak dikawal.


  Harimau merupakan haiwan krepuskular yang aktif memburu di antara waktu subuh dan waktu senja. Setiap harimau mempunyai belang yang berbeza seperti cap jari manusia. Air liur harimau ada antiseptik yang boleh membersihkan lukanya,,,:)


Salam blogger, eha ehut.

No comments:

Post a Comment