Tuesday 28 October 2014

ABU UBAIDAH PENAKLUK PARSI


 
    Assalamualaikum! Hari ni saya nak kongsi tentang salah seorang sahabat Rasulullah iaitu Abu Ubaidah al-Jarrah. hope you guys will enjoy this.

Related image

   Nama sebenar beliau ialah Amir bin Abdullah bin al-Jarrah bin Hilal al-Fihri al-Quraisy. Beliau lahir pada 582 masihi di Mekah. Beliau berasal dari kaum Quraisy dari suku al-Harith bin Fihr. Nabi Muhammad mempersaudarakan beliau dengan Saad bin Muadz.

  Nabi Muhammad juga pernah melantik Abu Ubaidah sebagai utusan ke Najran. Selain itu, Nabi Muhammad juga pernah melantik Abu Ubaidah untuk memimpin 300 orang tentera ke tepi Laut Merah. Beliau pernah menyertai perang Badar. Dalam peperangan itu, beliau terpaksa bertarung dengan ayahnya. Abu Bakar juga melantik Abu Ubaidah menjaga perbendaharaan atau Baitulmal.

Image result for abu ubaidah abdul latip talib

   Haah..hebat kan. Nabi Muhammad pernah berkata, "Sesungguhnya dalam setiap kaum terdapat orang yang jujur.Orang yang jujur di kalangan umatku adalah Abu Ubaidah al-Jarrah."
Pada 12 Hijrah beliau dilantik memimpin tentera Islam ke Hims. Pada tahun 13 Hijrah pula beliau menyertai peperangan di Yarmuk.

  Nak tahu lagi tentang kehebatan beliau?? Sebenarnya pada tahun 14 Hijrah beliau memimpin tentera Islam dalam peperangan Fihl, menkluk kota Hims, menakluk Antakiah,memimpin tentera Muslim dalam perang Kinnasrin,menkluk benteng Aleppo(Halab) dan menakluk Syam.

Image result for abu ubaidah abdul latip talib

  Pada 15 Hijrah beliau berjaya menakluk kota Hims. Manakala pada tahun 16 Hijrah beliau menakluk Baitulmuqaddis (Jerusalem). Abu Ubaidah juga menjadi panglima perang ke Syria. Umar al-Khattab telah melantik beliau sebagai gabenor di Syam.

  Tiba-tiba bencana kebuluran berlaku di semenanjung Arab pada tahun 17 Hijrah. Umar mencadangkan Abu Ubaidah menggantikan tempat Umar sebagai khalifah tetapi ditolak dengan baik oleh Abu Ubaidah. Kemudian, wabak taun menyerang Syam. Abu Ubaidah al-Jarrah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 640 Masihi bersamaan 18 Hijrah. Ketika itu beliau berumur 58 tahun. Mayat beliau dikebumikan di Baisan,Syam

  Itulah riwayat hidup salah seorang daripada 10 sahabat Rasulullah yang dijamin masuk Syurga. Saya berdoa agar saya dan anda yang membaca ni akan bertemu di taman syurga kelak. Amin..:)

Salam blogger, eha ehut.

No comments:

Post a Comment