Friday 10 October 2014

RUMPUT LAUT



   Assalamualaikum! Hari ni saya nak cakap fasal rumputlaut. Sebab mesti jarang dengar kan?? Rumput laut ni hidup berkomuniti di pesisir laut yang cetek, muara sungai, beting dan terumbu karang.

Image result for RUMPUT LAUT

  Ada 65 spesies rumput laut yang dah dikenalpasti di dunia. Rumput laut ni ada kat kawasan artik, subtropika dan tropika. Di Malaysia, terdapat 15 spesies rumput laut. Ada pelbagai jenis rumput laut contohnya timun laut, siput, kerang dan landak laut.

  Tau tak..rumput laut yang sihat akan berkembang cepat dan menjadi seperti hamparan/hutan tenggelam.Hutan tenggelam ni pulaada persekitaran tumbuhan organisma laut. Banyak ikan yang boleh ditangkap penduduk tempatan.


   Beza rumput laut dengan rumput darat adalah-rumput laut tak ada stomata tapi diganti dengan lakunar pada daun dan pendebungaan dibuat dalam air. Buat pengetahuan, rumput laut adalah satu-satunya tumbuhan bunga hidup dalam air. SUBHANALLAH!! Hebatnya Allah kerana Dia mampu mencipta perkara yang terbatas bagi manusia. 

      Rumput laut diciptakan Allah banyak gunanya kepada manusia. Zostemarina & Phyloospadix boleh dijadikan bahan mentah penghasilan kertas. Ini boleh mengurangkan pokok-pokok yang ditebang. Malah Bumi pun akan subur!! Zostemarina juga boleh dijadikan makanan manusia.. Tak percaya?? Ini terbukti kerana orang Indian yang duduk di kawasan pesisir pantai utara-barat makan rumput laut!! Mungkin rasanya sama seperti sayur atau seaweed.


Image result for RUMPUT LAUT

    Menurut Prof Montano di Filipina, nilai pemakanan tepung daripada buah E.acoroides (spesies rumput laut) sama dengan dengan gandum dan tepung dari beras dari segi karbohidrat dan protein. Juga di Filipina, Enhalusacoroides & Thalassiahemprichii berpotensi menjadi makanan haiwan ternakan lembu daging. Nak fakta menarik tentang rumput laut lagi?? Khas untuk anda.. 


Image result for RUMPUT LAUT
  • Syringodiumfiliforme sejenis rumput laut di kawasan sub-tropika digunakan untuk membaja tanaman tomato dan strawberi. Hasilnya, buah akan menjadi lebih bersih dan sedap..Pasti terliur teringat strawberi yang dimakan dengan coklat cair..Image result for STRAWBERRY WITH CHOC
  • Manakala daun muda Halophilahawaiiensis boleh jadi ramuan salad. Buah Enhalusacoroides yang tinggi karbohidrat boleh dimakan mentah/direbus
That's all...So, bersyukurlah dengan nikmat pemberian Maha Esa. Tapi ingat, semuanya akan ditarik juga dan tidak menjadi milik kita selamanya..:)

Salam blogger, eha ehut.

No comments:

Post a Comment