Sunday 25 January 2015

3 HARI DI SARJANA (SM RAJA DR NAZRIN SHAH)


 
         Assalamualaikum! SARJANA atau nama panjangnya ialah SM RAJA DR NAZRIN SHAH adalah salah sebuah sekolah di bawah kerajaan negeri Perak. Senang kata dia dalam kategori SMAN (sekolah menengah agama negeri). Terletak di Kg Gajah,Perak dan memang dekat dengan hati saya. Alhamdulillah doa saya untuk ke MRSM Ulul Albab dimakbulkan. SARJANA ni pernah dapat tempat ke-3 kebangsaan tahun saya pun tak tahu. (promote tahulah abang saya ada kat situ..hehe) 
                                                            
   Duduk kat asrama ni best sebenarnya (ayat yang teramatlah cliche). Yang lainnya ok je. Lagipn saya dah biasa tinggal kat asrama waktu pertandingan peringkat negeri. Tapi duduk asrama ni kena friendly and banyak berkomunikasi. Yalah tak akan nak makan sorang-sorang,belajar jauh dari orang. Senang cakap,jangan jadi kera sumbang. Plus,manusia perlu satu sama lain untuk hidup. saya kalau sehari tak bersembang dengan kawan tak boleh..(nampak sangat muluit murai kan??) Tapi mulut murai saya pun ada masa saya pendiam..hehe
Sebenarnya bangunan sekolah tu dah dicat dengan cantik tahun ni..
     Bila dapat tawaran ke MRSM rasa berat nak pergi..Tapi bila fikir balik Allah dah beri saya peluang untuk belajar di tempat yang lebih baik. Lagipun dah jadi impian saya untuk belajar di MRSM sejak berumur 6 tahun. Ya..waktu tu kakak saya masuk MRSM. Fuh..punyalah lama dipendam kan..Waktu minggu orientasi yang saya join selama 3 hari je selalu teringat blog ni. Rindu bukan kepalang. Walaupun baru 4-5 hari tak update. Yalah..takut nanti terkubur pula dia. Waktu abang and kakak fasi tu 'ceramah' kat depan saya termenung memikirkan apa yang ditinggalkan (katil yang empuk,blog,tv and internet/nampak sangat tak fokus kan??)

     But saya bersyukurlah dapat pergi MRSM. SARJANA ni boleh je pergi waktu visit abang saya..heheh...So tak adalah berat sangat hati ni tinggalkan sekolah ni. Tapi seriouslah kalau korang yang baca ada darjah 6 or form 3. Sekolah ni ok je..Bestlah lagi-lagi sekarang ni dia dah colourful sebab baru cat akhir tahun lepas. So that's all kot. And jangan takut duduk asrama tau??!! Ouh ya. Ni sajak untuk SARJANA (macamlah sekolah ni pandai baca blog) Oklah..silap-silap sajak ni ditujukan untuk student SARJANA. Confirm korang kembang hidung. Eh,jangan kembang-kembang ya! :D

HARI-HARI DI SARJANA

Hari-hari di SARJANA membuatku bahagia
Ramai sahabat yang mengiringi langkahku di sini
Terasa bangga aku bergelar pelajar SARJANA walau hanya seketika
SARJANA, sebuah sekolah yang megah berdiri 
di tengah kehijauan rimba
Di dalamnya terselit warna-warna indah 
yang menghiburkan hatiku
Angin petang SARJANA melayukan rentakku
yang tadinya pantas
Terasa damai aku menikmat saat-saat
akhir aku bergelar pelajar sekolah ini
Sungguh,ingin aku berlama di sini
namun bukan takdirku
Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untukku
Terima kasih SARJANA kerana 
mengalu-alukan aku sebagai ahli keluargamu
Akan ku kembali ke sini 
untuk menyelak memori ketika aku bersamamu
kau tidak akan luput dari fikiranku
Kau kini menjadi salah satu mutiara 
yang tersimpan rapi dalam peti hatiku
Selamanya aku menyayangimu, SARJANA.

  Oklah..saya pun dah lenguh jari-jemari ni. rajin sangat sampai buat 2 post dalam 1 hari. So saya harap korang suka sajak ni especially student SARJANA walaupun ada kekurangan..hehe.And jangan jadi lone ranger kat asrama ye...That's all,bye!!..:)


Salam blogger, eha ehut.


2 comments: