Sunday 2 November 2014

PENAWAR GELISAH


Image result for calm

    Assalamualaikum! Siapa pernah rasa gelisah, tak tenang dan rasa macam ada sesuatu yang berat menghempap dada?? Surely semua orang pernah rasa perasaan tu kan?? Saya ada nasihat sikit untuk siapa yang rasa resah tu.

   Pertama sekali, walau apapun agama anda-anda yang tengah baca post ni, mestilah berbalik kepada pegangan agama masing-masing. Contohnya beribadat, berdoa dan sebagainya. Bagi yang Muslim saya galakkan untuk membaca Al-Quran, berdoa, berzikir.

Allah pernah berfirman dalam surah Ar-Ra'd ayat ke 28: "Ketahuilah dengan berzikir kepada Allah hati akan tenang"


Image result for solat

  Tunaikan juga solat Hajat dan mohon kepada Allah supaya dibuang beban yang ada..Senang kan?? Allah pun suka kalau kita ingat Dia. Selain itu, kita boleh juga buat benda yang kita suka senang kata hobi. Dalam lebih sejuta hobi dalam dunia ni, kalau nak buat semua untuk hilangkan resah pun tak apa. Yang penting "KITA ENJOY!!" macam iklan syampu dulu tu.

Related image

   Atau, kalau dah kritikal sangat gelisah macam cacing kepanasan tahap frust tertonggek, apa lagi...Bersiap and hangout dengan besties korang. Yang tu confirm hilang segala perasaan yang pelik-pelik. Espcially perempuan..kan?? Lepas satu cerita satu. Agaknya kalau sekumpulan perempuan ni bersembang seorang demi seorang tentang kisah hidup dia mungkin 5 tahun pun tak cukup!!


  So..pengajaran kat sini adalah segelisah manapun kita, pasti Allah akan bukakan pintu untuk menenangkan segala apa yang terselirat kat kepala. Yang paling penting ialah..ingat Tuhan dalam setiap benda yang kita buat atas muka bumi ni...:)


Salam blogger, eha ehut.
   

No comments:

Post a Comment