Wednesday 26 November 2014

OH AMERIKA! (PART 2) MUSLIM SEPANYOL



    Assalamualaikum! Hari ni kita akan sambung dengan pelayar Muslim Spain yang juga menjumpai US sebelum Columbus.

   Sebenarnya, khalifah kerajaan Abassiyah mengumpulkan saintis-saintis terkenal Islam termasuk al-Khawarizmi di Baghdad. mereka dikumpulkan untuk mengira ukuran bumi pada awal tahun 800-an. kiraan mereka kurang 4% sahaja daripada ukuran sebenar!!

   Buat pengetahuan korang, dah banyak orang Islam yang mengembara sekeliling bumi beratus-ratus tahun sebelum Columbus. Menurut sejarawan merangkap ahli geografi Islam,al-Masudi dalam catatannya pada tahun 956, kumpulan pelayar Andalusia berlayar berbulan-bulan ke arah Barat pada tahun 889.


Image result for sailing

     Kumpulan Islam itu menjumpai 1 benua yang luas di seberang laut dan berdagang dengan penduduk pribumi di situ sebelum kembali ke Eropah. Benua tersebut direkodkan sebagai 'tanah yang tidak diketahui' dalam peta. Terdapat 2 pengembaraan orang Islam Sepanyol ke US dicatat dalam sejarah diketuai oleh Ibn Farrukh dari Granada pada tahun 999 dan al-Idrisi yang bekerja dengan Raja Roger II dari Siely pada 1100-an.


Image result for caribbean

      Dalam catatan pelukis peta dunia pertama,al-Idrisi, menyatakan bahawa 1 kumpulan pelayar Islam ke Barat dari Lisbon (Portugal) selama 31 hari dan mendarat di sebuah pulau di Carribean. Pelayar-pelayar Islam itu ditahan penduduk pribumi US selama beberapa hari. mereka bernasib baik kerana ada seorang penterjemah pribumi yang pandai berbahasa Arab. penterjemah itu membantu membebaskn mereka. Apabila pelayar-pelayar itu pulang ke Andalusia, mereka menceritakan tentang 'Dunia Baharu' ataupun US.

    Haa..Macam mana?? Percaya atau tak?? Lagipun kewujudan penterjemah bahasa Arab tu membuktikan hubungan antara US dengan dunia Islam telah lama terikat. Dr Youssef Mroueh daripada Yayasan As-Sunnah Amerika pada 1996 merujuk diari kedatangan Columbus yang menyatakan kewujudan masjid di Cuba. Jadi,percayalah..!! Bersambung...:)

Salam blogger, eha ehut.


No comments:

Post a Comment