Sunday 30 November 2014

OH AMERIKA! (PART 4) PELAYAR DARI CHINA


Image result for laksamana cheng ho dinasti ming

     Seorang pelayar terkenal dari Dinasti Ming iaitu Laksamana Cheng Ho telah melakukan beberapa pengembaraan antara ta1405-1433. Atas arahan Maharaja Zhu Di, Cheng Ho bawa 28,000 orang berlayar ke Timur Tengah, Afrika samapi Indonesia. Mereka kembali ke China sebelum berlayar ke Amerika Utara.




    Assalamualaikum! Hari ni kita sambung lagi tentang pelayar dari China yang sampai ke US sebelum Columbus.

   Seorang sejarawan British,Garin Menzies dalam bukunya yang bertajuk '1421 THE YEAR CHINA DISCOVERED AMERICA' menyatakan bahawa China terlibat dalam perdagangan dengan penduduk pribumi US yang berkongsi keturunan sama. 

   Peta purba China menunjukkan Fu Shang iaitu sebuah benua dongeng sama seperti Atlantis.Peta itu membuktikan orang China jumpa US dahulu. Kedudukan Fu Shang sama dengan kedudukan US Utara. Cirir yang ditunjukkan sama dengan bentuk muka bumi Grang Canyon. Peta itu juga menunjukkan dengan jelas 7 lautan, 7 benua dengan bentuk yang tepat.

  Duit syiling, batu jed, dan artifak China dari Dinasti Ming dijumpai di panati US Utara dan Selatan. Ini membuktikan hubungan antara US dengan China dah lama wujud. Kain milik puak Nez Perce yang menduduki Idaho,US terdapat hiasan yang menggunakan manik dari China.


   Itu sahaja untuk hari ni..:)

Salam blogger, eha ehut.

No comments:

Post a Comment