Thursday 28 December 2017

SEDAR:KUNCI KEINSAFAN

Related image

Assalamualaikum!

Di surau sebuah shopping mall...

Waktu maghrib. Ramai orang sedang bersesak-sesak nak menunaikan kewajipan solat. Semua tengah tunggu turn untuk pakai telekung yang disediakan oleh pihak surau. Aduh. Stokin aku tak bersih. Kalau stokin bersih, tak payah susah-susah pakai telekung. Haihh tak apalah nak buat macam mana kan? 

Related image

Tengah aku tunggu turn telekung tu, ternampak ada seorang perempuan muda ni. Melayu. Free hair dan rambutnya diwarnakan perang. Dia sedang memakai telekung dan tentunya berniat untuk sembahyang maghrib.

Terdetik rasa kasihan dalam hati aku. 
'Bukan tak sah ke air wuduk kalau rambut diwarnakan dengan pewarna? Sebab air dikira tak membasahi rambut kalau bahannya kimia yang menghalang air sampai ke rambut?'  

Itu hakikat tapi aku ambil keputusan untuk terus memerhati.

Aku tak cakap
'biar free hair asalkan solat' tu betul...
Aku juga tak cakap
'cukuplah pakai tudung tak payah solat' tu betul...
Apa yang aku rasakan betul adalah SEKURANG-KURANGNYA perempuan muda tu SEDAR kewajipannya untuk solat.

Image result for thinking

Walaupun mungkin belum sempurna lagi ibadah solat yang dilakukan tu.

Mungkin sekiranya perempuan muda tersebut mendalami lagi ilmu Islam atau diajarkan lagi dia akan tahu bagaimana nak tunaikan solat dengan betul.

SEDAR
Sangat penting
Berapa ramai wanita free hair Muslim yang kurang kesedaran untuk menunaikan solat?
Berapa ramai wanita bertudung (semestinya Muslim)yang kurang kesedaran untuk menunaikan solat?

Image result for when you realize you made a mistake take immediate steps to correct it

Bukan nak bandingkan sesiapa.
Jelas di sini yang dengan adanya kesedaran..seseorang hamba itu akan kembali ke jalan yang benar.
Tak kisahlah banyak mana dosa yang dilakukan, bila dia SEDAR akan silapnya..dia wajar diberikan peluang. Wajar dibimbing ke jalan yang lebih lurus.

Mereka sudah berubah 360 darjah.
Kenal Mizz Nina? 
Kenal Yusof Islam a.k.a Cat Stevens?
Dan ramai lagi manusia yang berpaksikan contoh yang sama.

Muslim,
Lelaki atau perempuan,
Perempuan free hair atau bertudung,
jika ada kesedaran untuk jadi insan yang lebih baik..itu yang terbaik.
Bila dah sedar..mulalah untuk insaf..kemudian bertaubat..



Btw..segala benda kat atas tu sekadar pendapat peribadi..^___^
Mana tahu entah-entah perempuan muda yang aku nampak dalam surau tu jadi seorang muslimah solehah satu hari nanti? Sama-samalah kita doakan dia supaya Allah berikan hidayah kepada dia...:D

KEEP YOUR LIFE ALIVE!

Salam blogger, eha ehut.











No comments:

Post a Comment