Saturday 24 December 2016

CERITA

Image result for listen to a story



  Assalamualaikum! Okay...Siapa yang nak tahu tentang apa yang aku nak cerita ni?? Okay..Aku akan mulakan..Baca baik-baik tau??

Kejadian (okay dramatik sedikit~~) ni jadi waktu aku kat rumah saudara aku. Malam tu, saudara aku terpaksa buka pagar waktu malam sebab ada seorang ahli keluarga dia yang balik lambat malam tu..Tiba-tiba  ada orang bagi salam. Suara macam perempuan. Mati-mati ingat yang family member tu dah balik. Alhamdulillah masa tu tak buka pintu lagi sebab bila selak langsir terkejut nampak seorang lelaki berhelmet. Pintu tu tinted cerminnya. Kitaorang boleh nampak lelaki tu. Dia pun buka helmet dan keluarkan sebuah dompet. Muka nampak baik dan 'innocent' sangat (tangan di bahu~~). Kononnya nak tanya kalau dompet hilang..KONONNYA~~Buat 'baik'lah nak 'pulangkan' balik. Lepas beberapa lama, barulah lelaki tu pergi. Tapi ada lagi..Rupanya, lelaki tu duduk kat motosikal dia depan rumah saudara aku tu. Lama jugalah dia duduk depan rumah tu..Tak berapa lama kemudian family member yang balik kerja tu pun balik...

                              Image result for be careful think before you act
                               
Yup..Hati-hati..Zaman sekarang ni tak boleh percaya sangat kat orang. Bukan nak sangka buruk tapi langkah berjaga-jaga..Kalau korang nak buka pagar atau pintu rumah pun hati-hatilah tak kira siang ataupun malam. Jangan percaya sangat dengan orang yang 'muka baik' yang tiba-tiba datang rumah kita. Fikirkan logiknya dulu. Perhatikan pakaian dia, dari mana dia datang dan sebagainya. Baca bismillah dan ayat kursi setiap kali korang nak buka atau tutup pagar tu. In shaa allah dengan cara tu, Allah akan lindung rumah kita daripada segala bentuk musibah dan ancaman..:)

KEEP YOUR LIFE ALIVE!

Salam blogger, eha ehut.

No comments:

Post a Comment