Thursday 22 December 2016

MAID


  Assalamualaikum! Haha..Tajuk hari ni macam pelik sedikit kan. Yalah..Tajuk ni TAK ADA KAITAN LANGSUNG dengan drama bersiri Maid kat Astro tu. Then, kenapalah aku letak tajuk ni hari ni??

Okayy..Ceritanya begini. Kat Facebook aku ada jumpa satu 'statement' yang mengatakan anak-anak yang menjadi 'maid' bagi parents diorang mempunyai banyak potensi untuk berjaya. Ha..Itulah dia. Jadi, aku nak kupas tentang 'maid' ni sampai ke isinya yang palingg dalam. 


                                              Related image
Sebenarnya anak tu bukanlah maid atau orang gaji yang kerja teruk-teruk ni. Maid kat sini maksudnya pembantu. Yang aku faham, anak ni kena tolong ibu bapa dia. Yalah..Kan mak ayah korang tu dah penat bekerja cari rezeki untuk keluarga..So, korang yang anak tu yang kena ringankan beban diorang. Lagipun, tak salah kalau kita yang anak ni tolong kemas rumah, basuh pinggan.
                         Image result for child maid cartoon


 Lagi best kalau anak tu sambut mak ayah dia balik dari kerja. Baru 'sweet' kan..Selama ni orang hanya nampak yang pasangan suami isteri je yang selalu 'sweet-sweet'. 

BIARLAH KITA PULA JADI ANAK YANG 'SWEET', SOLEH DAN SOLEHAH ~~

Bukannya susah pun. Mak ayah korang tu tak minta bayaran pun..Dia pun macam korang juga nak perhatian dan kasih sayang. Zaman sekarang ni, bukan anak je yang kurang kasih sayang, parents pun dapat kurang kasih sayang daripada anak diorang..
                                 Image result for parents hug child cartoon
Berbalik kepada 'maid' tadi. Aku tahu. Susah memang susah. Mak ayah suruh buat itu dan ini. Memang kadang-kadang rasa macam 'maid' juga. Tapi bila fikir balik, semua yang parents suruh tu semua benda baik. Dan buat benda baik mesti dapat PAHALA kan??

 So, ni tips, kalau korang rasa macam rimas sangat kena buat macam-macam. Fikir balik, 'mak aku suruh aku buat semua ni supaya aku dapat buat banyak pahala.'
                       
 Okayy..Aku pun kadang tu rasa macam tak sanggup dah nak buat kerja-kerja tu semua. Tapi bila teringat yang amalan kebajikan dijanjikan dengan pahala. 

So, aku IKHLASKAN diri. 

Yalah kalau buat kerja tu tapi mulut merungut..Sia-sia juga kan...

Related image

Conclusions!! Kita sebagai anak jadilah 'maid' atau pembantu yang TERBAIKK bagi parents kita. Betulkan balik niat kita tolong diorang, bukan sebab pujian atau hadiah. Tapi supaya beban diorang ringan sedikit..Bagilah service yang PALING BEST kat parents korang selagi diorang ada tau?? Bagi yang dah tak ada parents, doalah banyak-banyak kat diorang sebab in shaa allah doa korang sampai kat parents tu dalam kubur..:)

KEEP YOUR LIFE ALIVE!

Salam maid, eha ehut.

No comments:

Post a Comment